Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.04.2011 19:55 - Прочетено
Автор: slavalessy Категория: Лични дневници   
Прочетен: 783 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 29.06.2012 22:19


  Великият българин Захари Стоянов разказва в книгата си "Записки по българските въстания"как след 4 години овчарлък / от 1866 до 1870 / тръгва от Карнобатския край за  Русчук / Русе/, за да продължи образованието си в известното училище на Мидхат  паша/. Ето и неговият интересен разказ със съкращения:
 "Славата на Русчук по онова време гърмеше;освен това казаха, че там имало царско училище /Ислахането на Мидхат паша/, в което много момчета имало да се учат. Ето защо аз предпочетох тоя град, а не други и същия още час се отправих на път по линията на железницата, гладен, без тескере и без пет пари в джеба, като си турих по правило да прося кого срещна и стигна. Докато бях гладен, краката ми се влачеха, като че отивах на бесилката;но щом се нахраних, сила, кураж и надежда се породиха. За нощно прибежище ми служеха по пътя зелените още ниви.
  След четиридневно денонощно пътувание по линията на железницата, по пътя, а нейде и из шумата , можах да стигна в Русчук с отекли крака и бос. 
  Не без особени нещастия пропътувах аз едно разстояние от 30-35 часа на Отоманската империя.....При един кладенец, между селата Турлак и Хесенча, няколко турчета ме сграбиха от пътя и поискаха да ме спуснат в кладенеца . Причината на това бе, че едно от тях си беше изтървало феса в поменатия кладенец, в който искаха да ме спуснат с твърде слабо въже. Няколко пътници, арнаути, ме спасиха . На трето място няколко цигани биволари ми взеха абата и цървулите, на четвърто - около село Писанец- други турчета се спуснаха да ме гонят, но хваща ли се бос човек ? Прах като вихрушка се вдигна подиря ми. Най-после в русчукските лозя един заптия ми взе ножчето, защото било много добро за рязание на дини. И така се добрах до цивилизования Русчук на Мидхат паша гол и бос.
  Като всяко овчарско чедо, аз зяпах по улиците, гдето видя нещо по-забележително.В еврейската чаршия, близо до Байраклията джамия, няколко евреи, които седяха пред дюгените си, при които, като се приближих, започнаха да викат на някого да слезе, който уж се качил на джамията . Аз, като не подозирах нищо със своята овчарска невинност, спрях се на мястото си и захванах да гледам джамията, да видя немирния човек ; но от един от ближните дюгени изляха на врата ми едно тенеке вода, а после захванаха да викат и свирят подиря ми като на куче.Това беше като"добре дошъл" в Русчук."
  Само след 16 години Захари Стоянов ще бъде  народен представител , през 1887 г. ще заема поста подпредседател на НС , а през  1888-1889 г. -  председател на НС . През 1870-1876 г. ще напише  безсмъртните"Записки по българските въстания" и ще ги посвети на Любен Каравелов. 
 



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: slavalessy
Категория: Хоби
Прочетен: 1752580
Постинги: 702
Коментари: 0
Гласове: 788
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031